Nyt fra bestyrelsen

Forestilling 2024

med arbejdstitlen

Spring ud i virkeligheden

En Musikalsk teaterforestilling med manuskripter af Lotte Kjærup og Briean Wind Hansen

Kendte og mindre kendte

Primært danske- sange fra de sidste ca 70 år

1. akt - I virkeligheden - med tekst af Lotte kjærup

Roller: Et antal Hanner Og Hunner og børn

Solister og korsanger

Scene:        Et hjem

2. Akt - Sping - med tekst af Brian Wind-Hansen

Roller:     Lasse, Loise,Lasses mor og Børn

Solister og Korsangere

Scene: En lejlighed på 5. sal.

et antal vinduer og en sofa

Nyhedsbrev Kulturforeningen Sjørring sø.

16-11-23-023

Kære alle

Så er vi ved at være klar til præsentation af næste års forestilling.

Kom og hør om det hele i forbindelse med vores generalforsamling.

Generalforsamlingen holdes d. 14. november klokken 18, dagsorden er vedhæftet. Derefter holder vi informationsmøde om næste års forestilling klokken 19.

Vi mødes på Sjørring skole. Vi håber der er rigtig mange der har lyst til at deltage, gerne i begge møder.

Med venlig hilsen bestyrelsen

Lisbeth R. Majgaard

September 2023

Nu er sommeren ovre og vi trækker igen i arbejdstøjet. Der er nedsat en kreativ arbejdsgruppe med 6 medlemmer, som arbejder på at skrive den forestilling vi skal lave i 2024.

Idegrundlaget er på plads og processen godt i gang. Der bliver en del sange med en eller flere sangere og også fællessange. Men der er stort behov for de skuespillere, som ikke kan eller ønsker at synge, for det er dem der kommer til at binde historien sammen.

Gruppen regner med at kunne præsentere stykket i forbindelse med generalforsamlingen i november.

Generalforsamling

Sæt kryds i kalenderen d. 14. november. Vi starter med generalforsamlingen kl. 18.00 og fortsætter derefter med informationsmøde om forestillingen.

Der kommer indkaldelse og dagsorden senere.

Sommerfest

I år prøvede vi, som noget nyt, at holde en sommerfest i stedet for vores traditionelle julefrokost. Det blev en rigtig hyggelig aften i Karen-Mettes have. Vi var omkring 20 der nød godt af maden og det gode selskab.

Kulturforening Sjørring sø

Nyhedsbrev fra Kulturforeningen Sjørring sø.                      Marts 2023

2023 er jo et år uden forestilling, men det betyder ikke at foreningen ligger stille.

Forestillingen 2024

Vi har nedsat en arbejdsgruppe, der vil arbejde på at lave en forestilling, som skal opføres i 2024.

Det er ideen at forestillingen skal have mere musik og sang end ”Kvindekamp, kønsroller og kærlighed” forestillingen havde. Vi vil udnytte at vi har et super band og mange gode sangere i foreningen, men forestillingen skal selvfølgelig også bygges op så alle kan deltage uanset om man kan synge eller ej.

Vi glæder os til at se resultatet og regner med at vi får endnu en super forestilling.

Videoaften

Vi har længe planlagt at der skal være en videoaften med filmen fra ”Kvindekamp…”. Videoen er faktisk klar men vi venter stadig på at der bliver etableret det rigtige udstyr i Laugestuen, så vi kan vise videoen. Når det er på plads sætter vi en dato og I hører nærmere.

Sommerfest

Den traditionelle julefrokost måtte aflyses i 2022 men feste skal vi jo gerne, så vi har planlagt en sommerfest.

Foreningen vil være vært for middagen og alle medbringer selv drikkevarer og service. Man er velkommen til at tage sin partner med.

Karen-Mette lægger have til, der er også mulighed for at være under tag, hvis vejret ikke skulle vise sig fra den venlige side.

Sæt allerede nu kryds i kalendere d. 5. august.

Der kommer en invitation når vi nærmer os.

Lisbeth R. Majgaard

Kulturforeningen Sjørring sø

Referat fra generalforsamlingen

Kulturforeningen Sjørring sø

1. 26. oktober 2022
  1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere:

Dora er dirigent og Birthe og Jacob er stemmetællere. Afholdelse tidspunktet og indkaldelse tidspunktet er lovligt i forhold til vedtægterne.

1. Bestyrelsens beretning:

Ved formand Thomas Munk.

Sammendrag: opsætningen af Kvindekamp, kærlighed og kønsroller” havde en svær ”medspiller” i Covid 19 og det betød blandt andet at vi manglede en hel måned i produktionsperioden, som vi døjede en del med. Omdrejningspunktet i vores forestilling var kvinde-egen i Sjørring, derfor blev der etableret et godt samarbejde med Sjørring skole og Sjørring Håndværker og borgerforening. Jørgen Østergaard ville igen stå for musikken, Jacob ville gerne instruere og Svend Sørensen skrive et stykke.

Efterfølgende blev der nedsat en arbejdsgruppe til at bistå Svend i fakta indsamling, ideskabelse og konstruktiv kritik.

Sideløbende forsøgte vi at genskabe en sommer kabaret, men måtte opgive på grund af Covid 19. Jørgen Østergaard fik ideen til at afholde en egnspilskoncert, med mange af de sange han havde skrevet til Kulturforeningens forestillinger. Det blev til 2 koncerter i august 2021.

Maj 2022 blev af ”Thy i kultur” udråbt til kulturmåned. Dette deltog Kulturforeningen og også i med 3 foredragsaftener og deltagelse i 2 busture i Thy. Vi deltog også i et kulturmarked, men desværre med meget lille deltagelse fra publikum.

Vi fik trods forhindringer i sommeren 2022 lavet et brag af en egnsteaterforestilling på Sjørring fælled, måske et af de bedste. Vi blev støttet af en del sponsere dels med penge og dels med tjenesteydelser.

Alt vores grej er nu sorteret og ryddet op. Herfra en stor tak til alle dem som i den forbindelse har ydet en kæmpe indsats og en stor tak til alle de medvirkende for deres indsats ved sommerens forestilling.

Formanden slutter med et citat: Efter en forestillings slutning føler man sig, lidt forandret, lidt klogere, lidt mere vidende, men fælles for os alle er oplevelsen af samhørighed, af at lave noget i fællesskab, som betød noget for os allesammen.

1. Det reviderede regnskab til godkendelse.

Ved kasserer Karen-Mette Christiansen.

Der er et overskud efter forestillingen på 10.081 kr. og foreningen har en samlet kassebeholdning på 91.958,51 kr. så der er penge nok til at sætte en forestilling op i 2024.

Regnskabet godkendes.

1. Drøftelse af kommende aktiviteter:

Målet var for det spil vi har lavet at der var nogle gode kvinderoller og det lykkedes, men vi manglede mænd til forestillingen. Målet for næste forestilling er at der stadig skal være gode kvinderoller og at der skal være mere musik. Vi har drøftet forskellige syngestykker, som vi kunne købe hjem. Det er svært at finde noget der passer til vores trup. Vi kan vælge at få skrevet et stykke igen eller det kunne være en mulighed at lave en udvidet kabaret. Der er stemning for at der laves et stykke i kabaretgenren, med et samlende tema. Vi skal hele tiden have for øje at vores trups bevarelse og at der skal være plads til alle. Bestyrelsen arbejder videre med de ideer der er blevet vendt. Der vil blive nedsat en arbejdsgruppe og alle som gerne vil byde ind eller som har ideer til en forestilling må endelig henvende sig til bestyrelsen.

Anna, Yvonne og Vibeke arbejder på en lille kabaret til sommeren 2023. Giro 413. De der har ytret interesse for at deltage hører nærmere efter nytår.

1. Indkomne forslag. Der er forslag til vedtægtsændringer, som sendes ud senest 3 dage før generalforsamlingen. (Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal indgives til bestyrelsen senest syv dage før generalforsamlingens mødedato.)

Forslag til vedtægtsændringer 2022 § 2: Stk. 1 ”Rosvang” ændres til ”egnen omkring Sjørring Sø” Forslaget vedtages enstemmigt.

Stk 2. ”Dansk Amatør Teater Samvirke” ændres til ”Dansk Amatør Teater & Scenekunst” Forslaget vedtages enstemmigt.

• 5: Stk. 3 ”Generalforsamlingen indkaldes ved annoncering i den stedlige dags- eller ugepresse m.v. efter bestyrelsens skøn.” ændres til ”Generalforsamlingen indkaldes pr. e-mail eller brev til samtlige medlemmer og på foreningens eventuelle sociale medier.” Forslaget vedtages enstemmigt.
  • 6: Stk. 2 ”Udtræder et medlem af bestyrelsen i løbet af sin funktionsperiode, supplerer bestyrelsen sig selv med et nyt medlem indtil den førstkommende generalforsamling. Dog skal mindst tre medlemmer af bestyrelsen være valgt på en generalforsamling.” ændres til ”Der vælges hvert år to suppleanter til bestyrelsen, som i rækkefølge indtræder ved vakance. Suppleanterne deltager i arbejdet uden stemmeret efter bestyrelsens nærmere bestemmelse.” Forslaget vedtages enstemmigt.

1. Fastsættelse af næste års kontingent. Bestyrelsen foreslår, at vi fortsætter med nuværende satser. (100 kr. familiemedlemskab og 75 kr. enkeltmandsmedlemskab)

vedtaget.

1. Valg af bestyrelsesmedlemmer jvf. paragraf 6. (Lisbeth og Karen-Mette er på valg og begge modtager genvalg) Villy ønsker at træde ud af bestyrelsen og der skal vælges et nyt medlem i første omgang i et år, kandidat haves.

Lisbeth og Karen-Mette er genvalgt og Heidi Pedersen er valgt til at træde ind i bestyrelsen i stedet for Villy Dall. Derudover sidder Thomas Munk og Anna Ehlers i bestyrelsen. Jan Grønkjær Madsen og Yvonne Leed stiller op som suppleanter henholdsvis 1. og 2.

1. Valg af 2 revisorer. Lise Hove og Yvonne Leed er på valg.

Lise modtager genvalg og Villy Dall vælges som revisor.

1. Eventuelt. Foreningen har inviteret til teaterforestilling d. 4. februar 2023 og der er 36 der har taget imod invitationen.

Thomas anbefaler at man går ind og ser ”Himmelsengen”.

Begge egetræer fra forestillingen er plantet i Tvorup og de har det godt hos Dora.

Referent Lisbeth R. Majgaard

Kulturforening Sjørring sø.